2 gedachten over “Wordt Weesperzijde pretpark aan de Amstel?

  • 14 februari 2016 om 16:43
    Permalink

    1 – De Weesperzijdestrook en de Amstel mogen niet economisch uitgebuit worden ten koste van wonen, groen, rust, schone lucht en water, groenrecreatie, veiligheid.
    2 – Van uitgebreide participatietrajecten uit het verleden zoals ‘De Amstel Verandert’, afspraken in de Horecanota Oost, Bestemmingsplan, Principeprofiel Weesperzijde, etc. lijken de opstellers niet op de hoogte.
    3 – Het zicht op de Amstel zal door busstations, aanlegsteigers en rondvaartboten nog meer beperkt worden. Dat is in grove tegenstelling met alle eerdere beleidsnota’s van de gemeente waarin wordt gepleit voor meer zicht op het water.
    4 – Wat stelt buurtparticipatie voor als wij de laatste jaren voortdurend geconfronteerd worden met nieuwe, ingrijpende plannen (zoals destijds met Hostel W99), waar wij slechts achteraf, of overhaast via een Zienswijze op kunnen reageren.
    5 – De “Watervisie” zal het sportieve gebruik van het water belemmeren. De combinatie van roeiers (drie roeiverenigingen aan dit deel van de Amstel), recreatief gebruik met onder andere elektrische bootjes, beroepsvaart, de commerciële vaart en rondvaartboten zal levensgevaarlijke situaties gaan opleveren.
    6 – De “Watervisie” druist regelrecht in tegen het in 2015 vastgestelde “Principeprofiel Weesperzijde”, dat gedurende jaren zorgvuldig is opgebouwd, mede dankzij bewonersinspraak, en dat uitgaat van “groen en recreatie” en niet van “economische kansen en meer toerisme”. Deze plannen worden zomaar terzijde geschoven.
    7 – De Amstel en haar oevers zijn een unieke groene long van de stad. Een noodzakelijke kwaliteit voor wonen, leven en recreëren. En bedenk, ook vele toeristen houden van deze ‘landelijke’ kwaliteit die Amsterdam te bieden heeft. De geschetste plannen lijken als doel te hebben de Weesperzijde te transformeren tot een tweede Rokin. Het vervolg laat zich raden: meer hotels, bewoners moeten wijken voor economische belangen van de grote toeristenindustrie.
    8 – Het onderhoud van de huidige inrichting van de Amsteloevers laat al te wensen over. Een nog intensiever gebruik zal de problemen van modderig en platgetrapt groen vergroten.
    9 – Bewonersinitiatieven om de Wibautstraat en Weesperzijde gezonder en groener te maken (Groene Boulevard, Tuin aan de Amstel, Werkgroep Groen) worden door deze ontwikkelingen aan de kant geschoven.
    10 – Woonbootbewoners worden voor de camera’s van de toerist gedegradeerd tot ‘toeristische attracties’ en verliezen al hun privacy.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter op Harald Schole Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *